HTML

Ép és Tudatos

Tudatos, egészséges életvitel a gondolkodó embereknek: racionálisan, tudományos alapokra építve. Ne hagyd magad átverni, tájékozódj hiteles forrásból!

Tudatos, egészséges életvitel - tudományos szemmel!

2012.03.27. 12:11 antitézis

Energiaitalok III. rész

Címkék: biztonság alkohol energiaital tudatos

  Összetételük, hatásuk, mik a veszélyeik alkohollal keverve? 

 
Az energiaitalokról szóló első cikkünkben foglalkoztunk az aktuális médiaszereplésével, illetve a hazai piacon bejárt útjával. Második cikkünkben legfőbb hatóanyagát, a koffeint, és annak hatásait tekintettük át.  Jelen bejegyzésben megnézzük, hogy általában milyen jellemzőbb alapanyagokból állnak össze az energiaitalok. Illetve megvizsgáljuk, hogyan hatnak szervezetünkre az energiaitalok önmagukban és alkohollal együtt fogyasztva. Végül levonjuk következtetéseinket arról, hogy miként fogyaszthatóak biztonságosabban és ésszerűbben. 
 
 
Az energiaitalok alapanyagai valójában természetes anyagok, mértékkel fogyasztva alapvetően nem károsak az egészségre. Mértéktelenül fogyasztva viszont bármi okozhat problémát, még a tiszta víz is megölhetne bennünket (mondjuk a vészesen lecsökkent nátriumszint (hiponatrémia) miatt). 
 
A következőkben a teljesség igénye nélkül felsoroljuk az energiaitalok legtipikusabb alkotóit, és bemutatjuk néhány főbb tulajdonságukat.
 
Az energiaitalok legfőbb hatóanyaga a koffein. Nem ördögi laboratóriumok speciális terméke, hanem többek között a kávéban, a tea levelében és a kóla dióban található meg, és jelentős részben ezekből is kerül az italainkba, ételeinkbe. Félve jegyzem meg, hogy természetesen mesterségesen is elő lehet állítani, mégpedig húgysavból. Ami neve alapján kellemetlen gondolatokat ébreszthet, de az elnevezés csupán arra utal, hogyan fedezték fel először. A koffeinnel találkozhatunk például az üdítőitalokban, a készen kapható tejeskávéban, a kakaóban és a csokoládéban is. Az emberiség több mint 80%-a fogyaszt koffeint napi rendszerességgel. [1] Elsősorban frissítő hatásáért. Az energiaitalok túlzott fogyasztása esetén problémát igazán csak a nagy mennyiségben elfogyasztott koffein okozhat. Az ilyenkor tapasztalható tünetek lehetnek: idegesség, fejfájás, hányinger, álmatlanság, szapora szívműködés. A koffeinnel érdemes hosszabban is foglalkozni, ezért külön bejegyzés szól a hatásairól.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sok energiatal csak azért tartalmaz olyan „egzotikus” hozzávalókat, mint például ginsenget, mate teát, gingko bilobát vagy guaranát, hogy pozitív benyomást keltsen a fogyasztóban. A természetesség és a „gyógynövénytartalom” jól cseng. Olyan kis mennyiségben viszont, amennyit egyesek tartalmaznak, gyakran nincsen észlelhető hatásuk. Ha mégis elegendő a mennyisége, abban az esetben a guaranában és a mate teában is valójában a sok koffein fejt ki frissítő hatást. Mellette más metilxantinok (a koffeinnel rokon vegyületek) is jelen vannak (például teobromin, teofilin) és nagy mennyiségű tannin és szaponinok is kísérik, amelyekről azt feltételezik, hogy hosszabb élénkítő hatást biztosíthatnak.
 
 
 
A ginseng egy kelet-ázsiai növény gyökeréből származó kivonat. Csodaszerként, életelixírként, különböző betegségekre évezredek óta fogyasztják, ami természetesen nem jelenti azt, hogy teljesítené is az elvárásokat. Ami valószínű, hogy javíthatja a memóriát, a tanulási képességeket, csökkentheti a stressz és a fáradtság tüneteit, de a bizonyítékok nem sziklaszilárdak, hiszen a kutatásokat nagyrészt a távol-keleti országokban végezték, ahol hagyományosan nagy az elvárás vele szemben. [2]
 
A gingko bilobát a tradícionális kínai orvoslás régóta sok bajra alkalmazza. A kivonatot memória és koncentrációs zavarokra, lelki problémákra, demenciára ajánlják. Az eredmények ellentmondóak és nem meggyőzőek arra vonatkozóan, hogy valóban hatásos lenne-e a demencia és a szellemi teljesítmény gyengülése ellen. Fiatalokon is tesztelték nagy mennyiségben, 240 mg feletti fogyasztás esetén tapasztaltak javulást a figyelmi képességekben [3]. Az energiaitalok csomagolásán sok esetben csak a gingko biloba jelenléte van feltüntetve, és a hatásos mennyiségnél kevesebbet tartalmazhatnak. Amennyiben így van, abban az esetben valószínűleg élénktő hatást sem fejt ki.
 
A karnitin jelen van szervezetünkben, szükséges a sejtanyagcseréhez. A testépítők táplálék-kiegészítőjébe is előszeretettel teszik, mert azt gondolják róla, hogy a plusz bevitel fokozza a zsírégetést és növeli az állóképességet. Feltehetően az igényeket kielégíti a szervezetben megtalálható mennyiség. A kísérleti eredmények alapján a karnitin bevitel valószínűleg nem javítja a teljesítményt. [4]
 
A B-vitaminok részt vesznek többek között a szervezetet energiával ellátó folyamatokban is, de mint általában a vitaminokból, a többlet bevitelnek nincsen haszna ez esetben sem. A reklámok sugalmai ellenére a B-vitamin hiány sem jellemző az európai lakosságra. Erről bővebben itt olvashat. 
 
A taurin egy aminosav, amely sok élelmiszerben megtalálható. A szervezetünkben, a központi idegrendszerünkben is nagy mennyiségben van jelen. Számos biológiai folyamatban játszik szerepet. A macskák számára esszenciállis aminosav. Tehát benne kell lennie az élelmiszerükben. Ezért sem szabad például kutyatáppal etetni a macskákat (valamint azok alacsonyabb fehérjetartalma miatt sem). A taurin növelheti a fizikai teljesítményt és az izom összehúzódási képességét, továbbá alapvető tápanyagok sejtekbe juttatásával is segítheti azok működését. Ez feltételezések szerint azonban csak egy hosszabb periódusú fogyasztás után érzékelhető.[5] 
 
A glükóznak, más néven a szőlőcukornak rövid távú, nagyjából 10 percig tartó frissítő hatása van (a szőlőcukor szopogatásra emiatt is kapnak rá a gyerekek, valamint emiatt viszik magukkal vizsgákra néhányan). Az agyunk és az izmaink a legnagyobb glükóz-fogyasztók a szervezetünkben, és miután megesszük/megisszuk a szőlőcukrot, az gyorsan a véráramba, onnan pedig a fogyasztókhoz kerül. A nagy cukortartalmú italok növelik a kockázatát az elhízásnak és a cukorbetegségnek, de ez utóbbiak igazak a magas cukortartalmú egyéb italokra, például a gyümölcslevekre is.
 
Egy tanulmány szerzői szerint sok energiaitalban előfordulhat csekély mennyiségű alkohol is, de csak nagyon kis mennyiségben. A rekorder sem éri el a 0,1%-ot. Kutatók szerint viszont ez elég lehet ahhoz, hogy nem sokkal az energiaital elfogyasztása után (néhány perccel) pozitív eredményt nyújtson az alkoholszonda úgy, hogy a fogyasztó véralkoholszintje valójában nulla, csak a szájában van egy kevés. Aki ebbe a helyzetbe kerül, nyugodtan mondhatja ellenőrzéskor, hogy most ivott energiaitalt, az elvileg meghamisíthatja az eredményt, és pár perc elteltével újra fújjon szondát. Az ismételt szondázás eredményét immáron a szájüregi alkohol nem hamisítja meg. Tehát állítólag az energiaital működhet úgy, mint néhány alkohol tartalmú konyakos meggy bonbon. [6]
 
Az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása
 
Hatásaik miatt ezt a két italt elterjedten fogyasztják egymással keverve, annak ellenére, hogy hivatalosan sem az energiaital gyártók, sem az egészségügyi-, sem az élelmiszer-szakértők nem ajánlják. A szórakozóhelyeken persze sok olyan italakciót támogatnak az energiaital-forgalmazók, amelyek során a pultnál keverve kerülnek a fogyasztóhoz. A „hangulat kedvéért” pedig lehetett kapni a boltokban is például a Hell „energy vodka” márkanevű energiaital-ízű vodkás és viszkis, de legalább koffeinmentes italát.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 A fénykép forrása itt.
 
Megjegyezzük, hogy hatásait tekintve aközött nincsen különbség, hogy a két italféleséget (alkoholt és energiaitalt) valaki összekeverve, vagy rövid időn belül egymás után fogyasztja. 
 
Egy tanulmány szerint a rendszeresen energiaitalt fogyasztó diákok gyakrabban és több alkoholt isznak, ezek után pedig több az alkohollal kapcsolatos problémájuk is, mint például a másnaposság és az eszméletvesztés. [7] 
 
Az alkohol és az energiaital keverésének legerősebb hatásai közé tartozik, hogy a főként koffein  ébren tartja a szórakozni vágyót, aki ezáltal tovább marad a buliban, és így végül több alkoholt is iszik, mintha energiaital nélkül tenné. Másrészt az alkoholmámor jeleit kevésbé érezheti magán, a koffein csökkenti az ittasság szubjektív érzetét anélkül, hogy csökkentené a tényleges alkoholhoz köthető hátrányokat (reakcióidő növekedés, mozgáskoordiánció romlás, szájszárazság, gyengeség, fejfájás, stb.). [8] [9]  Így könnyebben előfordulhat, hogy túl sokat iszik a szórakozó, ami növelheti a balesetek valószínűségét, és hosszútávon az alkoholfüggőség kialakulásának is kedvez. Mivel az energiaital (és a koffein) csak az ittasság érzetét nyomja el, de nem a tényleges tüneteit, ezért hibás az a gyakorlat, hogy az átitalozott buli után kávéval/energiaitallal próbálnak kijózanodni a sofőrök! Az alkohol hatása ugyanúgy megmarad, de végül bátrabban, gyorsabban vezetnek, mintha ittas(abb)nak éreznék magukat, ami nagy kockázatot jelent! Annak ellenére, hogy erősebbnek, gyorsabbnak, ügyesebbnek érzi magát az ember, nem az. Maximális erőkifejtés teszten ugyanolyan fizikai értékeket (pl: vérnyomás, szívverések száma) produkáltak a csak alkoholt fogyasztók, mint az alkohol és energiaital keverékét fogyasztók.
 
Az alkohol íze, illata először undorító, nem esik jól a kezdő alkohol-fogyasztónak, aki gyakran még erős hígítással is csak nehezen kortyolgatja el italát. Az energiaitalok jellegzetes és erős édes íze azonban olyan alkoholok fogyasztását is megkönnyíti a fiataloknak, amelyeket egyébként elkerülnének. Például ízletesebbé teszi a rossz ízű olcsó „kannás” borokat és az intenzívebb ízű és illatú töményebb italokat is (pálinka, keserű likőrök, vodka, viszki). Az alkohol fogyasztására amúgy nem hajlamosakat is könnyen rábírja (lásd: lányok leitatása). Míg korábban a lányok elsősorban a minőségibb és drágább italokat kedvelték és mértékkel is fogyasztották azokat (elsősorban édes krémlikőrök, gyenge borpárlatok, mint például a Martini, vagy bor). Manapság a fiatalok gyakran beérik azzal is, ha megfelelő mennyiségű energiaitalt beleöntenek valami minőségtelen alkoholos elegybe.
 
 
Akkor hogyan éljünk vele?
 
 
Az agyunkat, a szívünk működését különféle szerekkel befolyásolni nem jó ötlet. Egyelőre nem utal semmilyen kutatási eredmény arra, hogy alkalmanként ne frissíthetnénk fel magunkat egy-egy koffein tartalmú energiaitallal, vagy kávéval. A kávé és a tea mértékletes fogyasztása hosszú távon egyéb egészségügyi előnyökkel is járhat, azonban további kutatások további részleteket fognak feltárni a koffein és az energiaital hatásairól is. Energiaitalt rendszeresen és gyakran nem érdemes fogyasztani, már csak a magas koffein- és cukortartalma miatt sem. A gyerek legyen kipihent, ahelyett, hogy már reggel iskolába menet benyom egy energiaitalt a közért előtt, ami felpörgeti őt az „átfacebookozott” éjszaka után.
 
Mint a rossz szokásokra általában, a rendszeres energiaital fogyasztásra is sok gyereket a közössége vesz rá. Amikor már kialakul a „koffeinfüggőség”, vagy csak megszokás, akkor már magától, egyedül is iszik. Legtöbbször a dohányzás is csak csoportos tevékenységként indul. 
 
Az energiaital státuszszimbólum, főleg a tízes éveik első felében járó gyerekek között. Ennek a szerepnek főként a drágább termékek felelnek meg. Legtöbbször nem is a koffein frissítő hatása, hanem az „életérzés”, a bulival azonosíthatósága miatt isszák. Ezért nem tűnt fel sok fogyasztónak, hogy milyen nagyot csökkent néhány márka koffeintartalma, a „chipsadó” elkerülése miatt.  Akik pedig valóban a felfrissülésért fogyasztanák, nekik pedig több cukros levet kell meginniuk ugyanazért a hatásért, például egy helyett két dobozzal. Sok kisbolt olyan módon is alkalmazkodott a népegészségügyi termékadóhoz, hogy kaphatóak lettek a korábban soha nem látott, feketeimportból származó továbbra is olcsó termékek, akár magyar felirat nélkül is.
 
A túlzásba vitt koffein illetve az alkohollal együtt fogyasztott koffein tényleges hatásairól a fiataloknak nincs tudomása, nem ártana, ha ezek rá lennének írva az energiaitalos palackokra. Az energiaitalok forgalmazását betiltani, vagy a gyereknek a fogyasztást megtiltani nem lehet, nincs is szükség rá. De meg kell tanítani a fiatalokat felelősséggel és mértékkel fogyasztani ezeket az italokat is, mint minden mást is, hiszen nem lehet 18-as karikát tenni minden chips-re, csokira, kólára, cukorkára. Néha úgyis engedni fog a környezetének, ha nem akar kilógni a sorból. Ha nem kap rá elég pénzt, akkor majd beleiszik a többiekébe, vagy többen összedobnak egy dobozra, vagy 1,5 literes palacknyira, és azon osztozkodva fertőzéseket kaphatnak el egymástól. A legjobb talán, ha megtanítják neki, hogy jobbat válasszon az üzletben, például vizet, tejet, kakaót, gyümölcslevet, vagy akár jegesteát. Ez utóbbi kettő nem feltétlenül a legegészségesebb lehetőség. Például ha csak a cukortartalmukat nézzük, akkor sem, de egy koffeinbombánál még mindig jobb a gyerekek számára. Ha pedig energiaitalt iszik, akkor külön vegyen magának, 1-2 decinél ne igyon többet, még a 2,5 dl-es doboznyit sem kötelező teljesen elfogyasztani.
 
Annak, aki bírja a koffeint, neki is csak alkalmankénti fogyasztásra javasolható, például, ha a fáradtság akadályozná, veszélyeztetné, vagy zavarhatná valaminek a megoldását, pl: hosszú távú vezetés, vizsga, stb. Buliban legfeljebb az igyon energiaitalt, aki nem fogyaszt alkoholt, vezet, vagy józanul bulizik. Természetesen a hazainduláshoz közeli időpontban nekik sem ajánlott, mert a koffein még órákig ébren tarthatja őket.
 
 
Felhasznált irodalom:
 
 
[1] Critical Review of Dietary Caffeine and Blood Pressure: A Relationship That
Should Be Taken More Seriously
JACK E. JAMES, PHD
Psychosomatic Medicine 66:63–71 (2004)
 
[2]Ginseng: potential for the enhancement of cognitive
performance and mood
David O. Kennedy, Andrew B. Scholey
Pharmacology, Biochemistry and Behavior 75 (2003) 687–700
 
[3]The dose-dependent cognitive effects of acute administration of Gingko biloba to healthy young volunteers
David O. Kennedy, Andrew B. Scholey and Keith A. Wesnes
PSYCHOPHARMACOLOGY
Volume 151, 2000 Number 4, 416-423
 
[4]Supplemental carnitine and exercise
Eric P Brass
Am J Clin Nutr 2000;72(suppl):618S–623S
 
[5] Effects of a Caffeine-Containing Energy Drink on Simulated Soccer Performance
Juan Del Coso1*, Vı´ctor E. Mun˜ oz-Ferna´ndez2, Gloria Mun˜ oz3, Valentı´n E. Ferna´ndez-Elı´as4, Juan F. Ortega4, Nassim Hamouti4, Jose´ C. Barbero5, Jesu´s Mun˜ oz-Guerra3
PLoS ONE February 2012 | Volume 7 | Issue 2
 
[6]Potencial Effect of Alcohol Content in Energy Drinks on Breath Alcohol Testing
Journal of Analytical Toxicology vol 33 april 2009
Brian Lutmer, Carol Zurfluh, Christopher Long
 
[7] Energy Drink Consumption and Increased Risk for Alcohol Dependence
Alcoholism: Clinical and Experimental Research Vol. 35, No. 2 February 2011
Amelia M. Arria, Kimberly M. Caldeira, Sarah J. Kasperski, Kathryn B. Vincent, Roland R. Griffiths, and Kevin E. O’Grady
 
[8] Energy Drink Consumption and Increased Risk for Alcohol Dependence
Amelia M. Arria, Kimberly M. Caldeira, Sarah J. Kasperski, Kathryn B. Vincent, Roland R. Griffiths, and Kevin E. O’Grady
Alcoholism: Clinical and Experimental Research Vol. 35, No. 2 February 2011
 
[9]Effects of Energy Drink Ingestion on Alcohol Intoxication
Sionaldo Eduardo Ferreira, Marco Tu´ lio de Mello, Sabine Pompe´ ia, and
Maria Lucia Oliveira de Souza-Formigoni
ALCOHOLISM: CLINICAL AND EXPERIMENTAL RESEARCH Vol. 30, No. 4 April 2006