HTML

Ép és Tudatos

Tudatos, egészséges életvitel a gondolkodó embereknek: racionálisan, tudományos alapokra építve. Ne hagyd magad átverni, tájékozódj hiteles forrásból!

Tudatos, egészséges életvitel - tudományos szemmel!

2011.11.08. 16:11 antitézis

Kell-e szednünk vitamintablettákat?

Címkék: vitamin táplálkozáskiegészítők

 

Korábban már szót ejtettünk arról, hogy egyáltalán mik azok a vitaminok, milyen érdekes események vezettek felfedezésükhöz, és milyen problémákat okozhat hiányuk. Mai bejegyzésünk arról szól, hogy vajon igaz-e az a sokszor határozottan állított, sokszor csak sugallt kijelentés, hogy különböző vitamin-készítmények nélkül nem élhetünk egészségesen.

Az őszi-téli szezonban megszaporodnak a C-vitamin és multivitamin reklámok, a gyógyszertárakan zacskószám veszik az emberek a különböző készítményeket. A vitamingyártók és kereskedők azonban nem elégednek meg a termékeik ideiglenes aranykorával. Így például a multivitaminokat és kiemelten a B6-vitamint egész évben rendszeres fogyasztásra ajánlják.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az egészségtelen életmódnak, a korosodásnak, stb. köszönhető egészségromlás, hangulatromlás megelőzésére vagy kezelésére sokan kitartóan fogyasztják is ezeket a szereket! Az étrend-kiegészítők általában vízoldható vitaminokat tartalmaznak, amelyekből a felesleg könnyebben kiürül szervezetünkből, és nem, vagy nem könnyen okoz problémát, ha „túladagoljuk”. A zsírban oldódóakkal már nem feltétlenül ez a helyzet. Az A- és D-vitaminok túladagolva jelentős károkat is okozhatnak szervezetünkben, és sajnos már ezekre az eddig „kihasználatlan” vizekre is egyre mélyebben eveznek a kereskedők.   

 

Mit mondanak a kutatások eredményei?

Ha a legkedveltebb vitaminokról szóló tudományos kutatások eredményeit megnézzük, rögtön szertefoszlik a stabil hitünk azzal kapcsolatban, hogy érdemes-e foglalkoznunk a bogyókkal.

A nátha és influenza elleni védekezésként szedett C-vitamin hatása csekély. Az egyik tanulmány szerint 8%-kal rövidítheti le a megfázás időtartamát. Arra sincsen bizonyíték, hogy nagy dózisú C-vitamint kéne szednünk, mert az jelentős hatással bírna [2]. Az orvosunk azért valószínűleg fogja ajánlani. Mert ő vagy úgy tudja, hogy hat, vagy tisztában van vele, hogy nem hat, de a placebo hatásnak köszönhetően jobban érzi magát a betege attól, hogy elmehet a gyógyszertárba és beszedhet valamit.

Másik kedvelt vitamin, amelyet külön kapszulázva is árulnak a B6-vitamin. A reklámok azt sugallják, hogy ha ezt beszeded, akkor eltűnik a rossz közérzeted, és nem kiabálsz a gyerekkel se, mert kiegyensúlyozott leszel. Mintha egyfajta nyugtató és kedély-javító lenne. Ebből annyi igaz, hogy a B6-vitamin hiányát valóban a kutatók is összefüggésbe hozzák depressziós tünetek megjelenésével, de ezt valószínűsítik más B-vitaminokra, a magnéziumra, a vasra és a szelénre is [3].  Tehát azt a következtetést vonhatjuk le, hogy helyesen, változatosan kell táplálkoznunk, hogy eleget vegyünk magunkhoz mindenféle kedvező hatású tápanyagból!

Valószínűleg nem a B6-vitamin hiányától szenvednek az emberek tömegesen, és a bevett tabletta sem segít rajtuk a placebo-hatásnál nagyobb mértékben. Feltételezhetően inkább azért érzik rosszul magukat, mert például rossz a munkájuk, rossz a fizetésük, egy marha a főnökük, nincsenek megelégedve magukkal, nem tudnak eleget pihenni, és így tovább. Abban biztos vagyok, hogy az országban több a hülye főnök, mint a súlyos B6-vitamin hiány miatt depressziós beosztott. Ezen is lehet segíteni, de nem csodabogyóval, hanem munkahelyváltással, életmódváltással, és az adott problémákra adott helyes válaszokkal.

 

Mellesleg a B6-vitamin általában nem hiányzik a multivitaminokból sem, így felesleges lenne külön is szedni. Ráadásul nincsen kevesebb a multiban sem, hiszen a rendeletben [1] maximalizált mennyiséget általában tartalmazzák ezek a készítmények is.

 

Magyarországon él egy jogszabály, az európai gyakorlattal összhangban, ami szabályozza, hogy mi és milyen mennyiségben lehet egyáltalán a legálisan forgalmazott étrend-kiegészítőkben, amelyek közé tartoznak a vitaminokat illetve az egyéb kedvező élettani hatással bíró anyagokat tartalmazó készítmények. Ezek után lényeges eltérésekre nem lehet számítani közöttük a vitamintartalmat illetően.  Ez a rendelet szépen leírja, hogy „Az étrend-kiegészítő jelölése, megjelenítése és reklámozása során tilos a terméknek betegséget megelőző vagy gyógyító hatást tulajdonítani, illetve ilyen tulajdonságra utalni.” és  „Az étrend-kiegészítő jelölése, megjelenítése, reklámozása nem állíthatja vagy sugallhatja, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrend nem alkalmas a szükséges tápanyagok bevitelére.”

Ezért állítani már nem szokták a gyógyító, megelőző hatást a médiában megjelenő reklámokban (csak a személyes terjesztés során és az internet bugyraiban). Ügyesen sugallni sajnos még a TV-reklámok is szokták a gyógyító, kedélyjavító, betegség-megelőző hatásokat, de ez már nehezen megfogható kategória, hiszen a reklámban előforduló elemek csak az „illusztráció” részei.

Visszatérve a kutatásokhoz: Az elterjedten szedett multivitaminok vizsgálatai során olyan megfigyelések születtek, hogy nincsen kedvező hatásuk a rák, a szív- és érrendszeri-betegségekkel szemben [4,5,6]. Az E és C vitaminoknak talán egy kissé lehet kedvező hatása, de az sem teljesen egyértelmű [4]. Azok körében, akik egyébként nem fogyasztanak elég zöldséget és gyümölcsöt lehet pozitív hatása a multivitaminoknak is [7].  Ez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy a kevés zöldség és gyümölcs fogyasztását ellensúlyozhatja a multivitamin szedése!

Azonban a zöldségek és gyümölcsök fogyasztása során egyértelműen kimutatható a jótékony hatás [8].

A vitaminokhoz már csak azon okból is jobb természetes forrásaikból hozzájutnunk, mert ílyen módon nem maradunk le a számtalan mellettük előforduló jótékony hatású vegyületről sem. Mint amilyenek például a rostok, az antioxidáns hatású vegyületek, a fehérjék, a lipidek, a szénhidrátok, stb. Ráadásul élvezetesebb is egy finom gyümölcs, egy jól elkészített sajt, tojás, szelet hús íze, mint egy ízetlen, vagy éppen liszt ízű tablettáé.

 

Vitamin túladagolás

A recept nélkül, könnyen hozzáférhető, és öndiagnózis alapján szedett vitaminkészítmények túladagoláshoz (hipervitamizózishoz) is vezethetnek. Elsősorban a zsíroldható vitaminok kapcsán fenyeget ez a veszély, az A- és D-vitaminok esetében könnyebben felmerülhetnek nem kívánt és káros mellékhatások.  

Az A-vitamin túladagolása során például jelentkezhet fejfájás, hányás, láz, szédülés, látászavarok, idegesség, depresszió, csontritkulás. Terhesség ideje alatt pedig a magzat fejlődési-rendellenességeit okozhatja. [9]

A D-vitaminok túlzott fogyasztása esetén többek között émelygés jelentkezhet, kóros meszesedési folyamatok indulhatnak be, depressziós tünetek, veseelégtelenség alakulhat ki.

Ezért fontos, hogy a fogyasztó legyen tekintettel az ajánlott napi beviteli mennyiségre, angol rövidítéssel RDA-ra.  Táblázata a bejegyzés végén megtalálható.

Táplálékkal elfogyasztva nem valószínű a túladagolás, mert azokban általában kisebb koncentrációban fordulnak elő, és például a növényi forrásból felvett karotinoidokat a máj csak a szükséges mennyiségben alakítja át A-vitaminná. Ellenben a jegesmedve és a sarki szánhúzókutyák májának fogyasztása mérgezéssel járhat[10], ami talán nem sokunkat fenyeget mostanában.

 

Kinek van szüksége tablettás pótlásra?

Bárcsak azt mondhatnám, hogy akinek az orvosa mondja, de láttuk a nátha kapcsán, hogy ez azért nincsen mindig így. Amennyiben „magától gyógyuló” betegségben szenved valaki, és nem kapott rá gyógyszert (pl: influenza vagy nátha ellen), de a lelkének azért jót tenne egy kis placebo, hogy úgy érezze: törődnek vele. Nos neki nem árthat átmenetileg egy-egy tabletta. Vannak, akiknek a betegségük miatt csökken az étvágya, vagy egyébként is kevesebbet esznek (diétázók, kis étvágyúak), esetleg egyáltalán nem esznek például állati eredetű termékeket, stb. Náluk előfordulhat, hogy a szervezetük hiányt szenved bizonyos tápanyagokból, így van rá esély, hogy érdemes szedniük bizonyos táplálék-kiegészítőket. Erről azonban konzultáljanak az orvosukkal, táplálkozástudományi szakértőjükkel (és ne a spirituális/vallási vezetőjükkel).

Továbbá az orvosukkal egyeztetve a várandósoknak a születési rendellenességek elkerülése érdekében, kifejezetten a számukra kifejlesztett „terhes-multivitaminokat” érdemes lehet szedniük.  Ezeket a Czeizel Endre által végzett kísérlet is igazolta. [11]

Általánosságban elmondható, hogy a változatos és kiegyensúlyozott, a tudományosan alátámasztott ajánlásoknak megfelelő táplálkozás mellett nem valószínű, hogy fogyasztanunk kéne vitamin-készítményeket!

 

 

 

Az ide vonatkozó részlet a Magyar Élelmiszerkönyv kötelező előírásairól [12]:

 

Feltüntethető vitaminok, ásványi anyagok és azok felnőttek számára ajánlott napi beviteli mennyisége (RDA):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Felhasznált irodalom:

[1] 37/2004. (IV. 26.) ESZCSM rendelet az étrend-kiegészítőkről

[2]Vitamin C for preventing and treating the common cold - Douglas RM, Hemila H, D'Souza R, Chalker EB, Treacy B - The Cochrane Database of Systematic Reviews 2004, Issue 4. Art. No.: CD000980.pub2

[3]Vitamins, Minerals, and Mood Psychological Bulletin 2007, Vol. 133, No. 5, 747–760

[4]Multivitamin Use and Mortality in a Large Prospective Study Margaret L.Watkins,  J. David Erickson, Michael J. Thun, Joseph Mulinare, and Clark W. Heath, Jr. - American Journal of Epidemiology, Vol. 152, No. 2, 2000

 

[5]Multivitamin Use and Risk of Cancer and Cardiovascular Disease in the Women’s Health Initiative Cohorts  - ARCH INTERN MED/VOL 169 (NO. 3), FEB 9, 2009

 

[6]Use of Supplements of Multivitamins, Vitamin C, and Vitamin E in Relation to

Mortality  - Gaia Pocobelli, Ulrike Peters, Alan R. Kristal, and Emily White, 2009

 

[7] Multivitamin Supplements Are Inversely Associated with Risk of Myocardial Infarction in Men and Women—Stockholm Heart Epidemiology Program (SHEEP)1 Christina Holmquist, Susanna Larsson, Alicja Wolk and Ulf de Faire - The Journal of  Nutrition

 

[8] Fruit, Vegetable, and Antioxidant Intake and All-Cause, Cancer, and Cardiovascular

Disease Mortality in a Community-dwelling Population in Washington County, Maryland

Jeanine M. Genkinger1, Elizabeth A. Platz1, Sandra C. Hoffman1,2, George W. Comstock and Kathy J. Helzlsouer - American Journal of Epidemiology - 2004

 

[9] Nutrition and the deleterious side effects of nutritional supplements - Marcia S. Driscoll, MD, Eun-Kyung M. Kwon, BA, Hadas Skupsky, BA, Soon-You Kwon, MD, Jane M. Grant-Kels, MD

 

 

[10] http://en.wikipedia.org/wiki/Retinol

 

[11] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1074510/

[12] 152/2009. (XI. 12.) FVM rendelet