HTML

Ép és Tudatos

Tudatos, egészséges életvitel a gondolkodó embereknek: racionálisan, tudományos alapokra építve. Ne hagyd magad átverni, tájékozódj hiteles forrásból!

Tudatos, egészséges életvitel - tudományos szemmel!

2011.10.11. 19:18 antitézis

Tudjunk meg még többet a vitaminokról!

Címkék: vitaminok étrend kiegészítő


Alapvető csoportosítás

Előző bejegyzésünk végére kiderült, hogy annak ellenére, hogy együtt emlegetjük a vitaminokat, valójában nem egységes csoportról beszélünk. Különböző molekulákról van szó, amelyek különböző ételekben fordulnak elő, különböző hatás tulajdonítható nekik a szervezetünkben, és különböző mennyiségben van rájuk szükségünk.

 

A klasszikus csoportosításuk szerint megkülönböztethetünk vízoldható vitaminokat (például B-vitaminok, C-vitamin, H-vitamin), és  zsírban oldódó vitaminokat A-,D-,E-,K- vitamin. Továbbá léteznek még vitamin szerű anyagok, másnéven vitogének (pl: ubikinon, inozit, kolin, karnitin). A vitaminszerű anyagok közé tartozó vegyületeket is jelölhetik betűkkel, például F-vitaminnak hívják az esszenciális zsírsavakat,  B13-vitaminnak az orotsavat, P-vitaminnak a bioflavonoidokat [1]. A vitogének egy része nem olyan, amit az ember nem tud magának előállítani, más részük (például az esszenciális zsírsavak) nélkülözhetetlenek, de nagyobb mennyiségben szükségesek, mint a vitaminként ismert anyagok, így ezek besorolása a vitaminok közé vitatható lenne már csak ezért is.

 

Miután testünk -és az élőlények teste általában- jelentős részben vízből és zsírokból áll, így könnyebben elképzelhető, hogy mely vitamin hol található, és hol fejti ki hatását a szervezetben. Mivel nem tudjuk kivitelezni, hogy folyamatosan pontosan annyi molekulát vegyünk fel a tápanyagokból, amennyire szükségünk van, ezért elkerülhetetlen, hogy néha a szükségesnél többet, néha pedig kevesebbet viszünk be a szervezetünkbe. Így van ez a vitaminok esetében is. A vízoldható vitaminok feleslege többnyire kiürül, a vizelettel távozik, ezért nap mint nap szükséges a pótlásuk.

 A zsíroldható vitaminok pedig előszeretettel halmozódnak fel a test zsírszöveteiben. Ezeket hosszabb ideig raktározza a szervezet, nem ürülnek ki túl gyorsan. Ennek következtében túlzott vitaminfogyasztás esetén a zsíroldható vitaminok könnyebben fejthetik ki káros hatásukat! Ezért próbálnak a reklámok is elsősorban vízoldható vitaminkészítmények fogyasztására rávenni bennünket. Annak ellenére, hogy a fejlet világban egyrészt nagyon ritkák a vitaminhiányból származó megbetegedések, másrészt azok elsősorban zsíroldható vitaminok hiányából származnak, mint például az A- és a D-vitamin.

 

Valóban fenyeget a sokat emlegetett vitaminhiány?

A fontosabb vitaminok teljes hiánya (avitaminózis) egy idő után már visszafordíthatatlan változásokat okozhat a szervezetben. A különböző vitaminok hiányához jellegzetes hiánybetegség társul. Az A-vitamin hiánya farkasvakságot, vakságot; a B-vitaminok hiánya ideggyulladást, görcsöket; C-vitamin hiánya skorbutot; a D-vitamin hiánya angolkórt, csontritkulást. Avitaminózis és a következtében fellépő betegségek a fejlett országokban rendkívül ritkán fordulnak elő. Hacsak nem reked az ember például napfény nélkül egy bányában évekre, vagy nem tart valamilyen szigorúan egyoldalú diétát, ilyentől nem kell tartania.

A vitaminhiány enyhébb formája úgy következhet be, hogy a szervezet igénye alatt marad a vitaminbevitel. Ebben az esetben hipovitaminózisról beszélhetünk [2]. A nem kielégítő mértékű vitaminbevitelnek a tünetei megfelelő vitamin mennyiségének fogyasztásával megszüntethetőek, de gyakran észlelhető tünet jelentkezése nélkül is fennállhat ilyen állapot.

 A fejlett országokban inkább az jellemző, hogy a túlságosan nagy mennyiségben elfogyasztott „feldolgozott”, valamint nagy zsír és szénhidráttartalmú élelmiszerek mennyiségéhez képest kevesebb vitamint és elsősorban kevesebb antioxidáns hatású vegyületeket fogyasztanak az emberek. Ez hipovitaminózist vonhat maga után, amely egyértelműen rá utaló tüneteket nem vált ki, de a szervezet kiegyensúlyozott működését gátolhatja. Ennek megelőzésére a legjobb amit tehetünk, hogy bőségesen fogyasztunk friss zöldséget, gyümölcsöt, tejtermékeket, halat, állati és növényi eredetű ételeket egyaránt. Tehát változatosan és egészségesen táplálkozunk.

 

A vitaminokról szóló cikksorozat következő részeiben többek között beszélünk a vitaminok túladagolásainak veszélyeiről, arról, hogy érdemes-e étrendkiegészítőket szedni, és ha igen, akkor vajon milyet és mikor. Továbbá arról is szót ejtünk, hogy milyen élelmiszerek bővelkednek a számunkra oly fontos vitaminokban.