HTML

Ép és Tudatos

Tudatos, egészséges életvitel a gondolkodó embereknek: racionálisan, tudományos alapokra építve. Ne hagyd magad átverni, tájékozódj hiteles forrásból!

Tudatos, egészséges életvitel - tudományos szemmel!

2011.10.05. 13:57 tézis

Mérleg a mérlegen

Címkék: túlsúly bmi index

Drágám, ugye nem vagyok kövér? Hallották már ezt a kérdést? A válasz általában, épp úgy, mint ha mi magunk nézünk a tükörbe: szubjektív. A mérleg azonban nem csal, de tudni kell értelmezni, mit jelent. Ha tudatosan akarunk „mérlegelni”, akkor az első mérőszám, amit találni fogunk, jó eséllyel a BMI-index lesz. Most ezt, avagy magát a mérleget mérjük le, hogy mit is takar valójában.
 

Sokan nem tudják helyesen megítélni saját súlyukat, és indokolatlan fogyókúrába kezdenek. Kórósan lesoványodnak (anorexia), hánytatják magukat (bulémia). Mások úgy vélik, súlyfeleslegük nem jár különösebb kihatással életminőségükre. Ez nem sörhas, tekintély - mondják egy újabb sör felett jót nevetve, nagyot markolva a chips-es zacskóból. Ha a helyzet súlyosságát nem tudjuk jól megítélni, akkor nem is érezzük úgy, hogy tenni kellene ellene valamit.

Ha korunk egyik népbetegségről, a kórós elhízásról beszélünk, érdemes tisztázni mit értünk e fogalom alatt. Az elhízás akkor lép fel, amikor az energiabevitel meghaladja a felhasználás mértékét, és az eltárolt, bevitt felesleg – zsírsejtekben tárolt triglicerid molekula formájában növekedni kezd. Az elhízás mértékének jellemzésére általános kritérium ha

-           férfiaknál a testtömeg 20 %-nál több a zsírszövet,

-           nőknél a testtömeg 25 %-nál több a zsírszövet [1]

Ha egy egyszerűen meghatározható, objektív mérőszámot keresünk az ideális testtömeg megítélésre, elsőként valószínűleg a legelterjedtebb mérőszámmal, a BMI (testtömeg) indexszel fogunk találkozni. Kiszámítása meglehetősen egyszerű, és sok kalkulátor található szerte a neten. De ne legyünk lusták, számoljuk ki magunk. Tömegünket (kilogrammban) osszuk el magasságunk (méterben) négyzetével. Tehát egy 80 Kg-os 180 cm-es kísérleti alany esetén ez az érték 80 osztva 1,8 x 1,8 azaz 3,24-gyel, egyenlő: 24,7. Javaslom, ez alapján számoljuk ki a saját magunk értékét, nem okozhat nehézséget. Eddig rendben van, de mit is jelent ez nekünk, vagy a fenti kísérleti alanyunk számára. Ehhez a következő ábrára vessünk egy pillantást:

Kép forrása: wikipedia.org

Most már egy megtaláltuk a megfelelő kategóriát, de ez mit jelent az egészségi állapotunkra vetítve? A testtömeg index és a kóros soványsággal / túlsúllyal járó kockázat, vagy ebből fakadó halálozási arány összefüggése J-alakú görbét rajzol ki: a "J" legalsó pontja a 22,5 - 24,9 értéknek felelt meg. Az ennél kisebb, illetve nagyobb testtömeg-indexűek betegségek következtében fellépő halálozási aránya meredeken emelkedik. Az úgy nevezett J görbe, az alábbi ábrán láthatjuk, melyet 1,46 millió felnőtt, fehér ember adatainak kielemzése után kaptak [2]. Ha a tesztalanyok közül kiemeljük a dohányzókat (aminek káros hatása súlytól függetlenül jelentkezik), akkor az arányosított görbe még jobban kiemeli, hogy egészségünkre milyen súlyos kockázattal jár az túlzott soványság vagy elhízás. 


 

Ha BMI-indexünket a görbére vetítve, láthatjuk, hogy milyen kockázatot vállalunk fel. Nem meglepő, hogy számos felnőttkori betegség, mint a szív és érrendszeri betegségek, felnőttkori cukorbetegség, csontritkulások – a helytelen étrenddel, testmozgás hiányával, és az elhízással vannak összefüggésben.

Természetesen az ilyen indexeknek is meg vannak a maga korlátai. Bár jól leírja egy átlagember testtömegével együtt járó egészségügyi kockázatot, de a testépítőkre, élsportolókra (gondoljunk egy súlyemelőre), már nem feltétlenül ad pontos képet. A képletet nem lehet figyelembe venni továbbá a fiatal, fejlődésben levő szervezeteknél, elsősorban húsz év alatt, és nem veszi figyelembe az öregedéssel járó változásokat sem. Némileg torz képet adhat a nagyon alacsony, vagy éppen magas embereknél is. Nincs közvetlen figyelemmel az izom (tehát sovány testtömeg), és a zsír arányára a testben. Pontosabb mérés lehet a testzsír index mérése, amelyet leggyakrabban bizonyos bőrredők vastagságának megmérésével állapítják meg, például a musculus triceps középső táján mért értékek férfiaknál > 23 mm , nőknél > 30 mm esetén jelent elhízott állapotot.

A BMI-indexet kezeljük ezért óvatosan, de ennek ellenére, általánosságban egy egyszerű, és használható érték. Mindenestre a kockázatot, amit a testsúlyunkkal felvállalunk, fontos dolog tudatosítani magunkban, és másokban egy egészséges életmód kialakításához. Az elhízást jobb idejében megelőzni, ugyanis a megnagyobbodott zsírsejtek rosszabbul reagálnak az inzulinra, cukor felhasználásuk csökken, és ezáltal csökken a jóllakottsági centrumra ható inger. Ennek eredményeképp növekszik a táplálékfelvétel, ami a zsírsejtek további növekedését eredményezi!

Jegyezzük még meg, az ideális testsúly nem azonos az ideális alakkal. A javasolt BMI-index értékkel nagyobb eséllyel őrizhetjük meg hosszútávon egészségünket. De kerüljük a hirtelen intenzív fogyókúrát, mert azon túl, hogy csak átmeneti sikereket hoznak - megterhelik szervezetét. Ne koplaljunk, hanem rendszeresen mozogjunk, sportoljunk, és táplálkozzunk kiegyensúlyozottan. Ez utóbbihoz, még több hasznos tanácsot nyújtani fogunk blogunkon.

 

[1] Salgó András: Élelmiszerkémia és táplálkozástan I., Műegyetemi Kiadó.2001

[2] A. Berrington de Gonzalet és mtsai: Body-Mass Index and Mortality among 1.46 Million White Adults. The New England Journal of Medicine, 2010.